FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/07/2008

Rätten till en fastighet som inte har någon ägare?

Hej, Jag undrar hur man går tillväga för att hävda rätten till en fastighet, som inte har någon ägare.

Lawline svarar

Hej, Intressant fråga! Enligt svensk rätt är all svensk jord (mark) indelad i fastigheter, se 1 kap. 1 § (1970:994) jordabalken. Mig veterligen finns det inga fastigheter i Sverige som saknar ägare, även staten kan äga fastigheter och gör det i tämligen stor utsträckning. Därför är det inte möjligt att hävda rätten till en fastighet på det sätt Du gör gällande. Det torde inte heller vara möjligt att som privatperson hävda rätten till landområden utomlands, exempelvis en obebodd ö som ingen ännu gjort anspråk på. Detta kan endast stater göra enligt folkrätten. Jordabalken hittar Du http://lagen.nu/1970:994 Vänligen,
Carl Johan FahlanderRådgivare