FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/08/2008

Uppsägning på affärsmässig grund

Arbetar på ett mäklarföretag i Göteborg. Den 22/2 på ett allmänt personalmöte fick jag inför 20 personer vetskap om att min funktion inom bolaget skulle läggas ner. Några indikationer på att denna funktion skulle läggas ner har jag aldrig fått, tvärtom. Jag anser att detta är en kränkande handling att inför samtlig personal få vetskap om uppsägningen och cirka en timme efter mötet kom en uppsägning via mail. Uppsägsgrund. affärsmässig. Uppsägningstiden 1 en månad. Har varit anställd i företaget i fyra år. LAS bestämmelser måste väl gälla.

Lawline svarar

Bestämmelser vid uppsägning finns bl.a. i lag om anställningsskydd (se https://lagen.nu/1982:80) En uppsägning får ej göras hur som helst utan måste följa lagens bestämmelser. Huruvida handlandet på personalmötet var kränkande är svårt att svara på med tanke den knapphändiga informationen. Att endast meddela att en funktion skall läggas ned bör inte i sig anses kränkande. En uppsägning kräver saklig grund (7 §). Den kan grunda sig på personliga skäl eller s.k. arbetsbrist. Om "affärsmässig grund" åsyftar arbetsbrist är denna en sådan saklig grund. Detta gäller dock inte om det är skäligt att arbetsgivaren bereder den anställde annat arbete hos sig. Har du varit anställd i 4 år har du rätt till 3 månaders uppsägningstid (11 §) En uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara skriftlig (8 §). Ett mail uppfyller inte detta krav. Uppsägningen är m a o inte lagenlig vilket gör ett skadeståndsanspråk möjligt (38 §) Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare