FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/06/2008

Hur ska man gå till väga för att återfå en skuld?

Jag har lånat pengar till en person, men har inte fått pengarna tillbaka, hur kan jag kräva tillbaka mina pengar. Finns det nåt lagligt? finns det nåt lag som kan hjälpa mig, hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej! Eftersom personen i fråga vägrar betala skulden till dig kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. För att få reda på vilka uppgifter en ansökan om betalningsföreläggande ska innehålla se http://kronofogden.se/villfabetalt/hurgorjag/betalningsforelaggande.4.14db52b102ed4e5fe380005212.html. Alternativt kan du stämma personen vid tingsrätten (TR). Du bör yrka på att TR ska ålägga denne att fullgöra betalningen och du kan kräva ersättning jämte ränta. Lagen som reglerar en stämningsansökans innehåll och var denna ska insändas är Rättegångsbalken (RB). vänliga hälsningar
Erik AnnerstedtRådgivare