FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/06/2008

Omyndighet och avtal

Jag är lite nyfiken och har försökt finna svaret men kanske letar på fel ställen. Om en 15 åring har sålt en cykel (som han tidigare köpt för pengar han tjänat ihop själv) och nu säljer den till en underårig som köper den för pengar han fått i gåva. Kan man då som förälder häva detta köp? Förälder till 15 åringen dvs. 13 åringens föräldrar accepterar köpet.

Lawline svarar

Hej! Den rättsliga regleringen av avtal som ingåtts av underåriga finns i 9 kapitlet föräldrabalken (FB), se http://www.lagen.nu/1949:381 . I 9 kap. 1 § fastslås att den som är under arton år inte själv får råda över sin egendom. Utgångspunkten är således att personer under arton år inte har full rättshandlingsförmåga, d.v.s. de kan inte med rättsligt bindande verkan ingå avtal. För att ett avtal mellan två personer ska vara giltigt krävs som grundförutsättningar att de båda personerna har rättshandlingsförmåga och att de båda har likalydande vilja att bli bundna av avtalet. För att ett avtal mellan två omyndiga personer utan rättshandlingsförmåga ska bli giltigt krävs samtycke från förmyndaren, d.v.s. föräldern. Detta samtycke kan också lämnas i efterhand, vilket 13-åringens föräldrar ju gjort. Det krävs ju dock som sagt att båda parter ska ha avgett rättsligt bindande viljeförklaringar. Detta är ju inte fallet i din fråga då 15-åringens föräldrar inte samtycker till avtalet i efterhand. Enligt 9 kap. 7 § FB ska då cykelköpet gå åter, d.v.s. var och en ska återlämna sin del av köpet d.v.s. cykeln och pengarna. Ett undantag från denna huvudregel finns i 9 kap. 3 § FB angående personer som fyllt sexton år och förvärvat egendom för pengar intjänade från eget arbete, men detta är ju inte fallet i din fråga. Av praktiska skäl brukar man anse samtycke från förmyndaren föreligger vid köp av sådant som inte har ett så stort ekonomiskt värde, men en cykel är ju vanligast värd lite mer så detta praktiska undantag torde inte vara för handen i frågan. Det verkar alltså som att 15-årigens föräldrar har en rätt att återkalla köpet enligt gällande rätt. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare