FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/06/2008

Samägd sommarstuga där båda delägarna inte är överens

Jag äger en sommarstuga med min bror. Vi kommer inte överens angående vistelsetiden under sommaren. Jag föreslog att vi skriver ett samägaravtal där vi kan reglera såna frågor. Intresset hos min bror var lika med noll. Jag undrar vad man kan göra om vi inte kommer överens och ingen vill sälja till den andra.

Lawline svarar

Hej, Om Du och Din bror äger sommarstugan och det inte är frågan om ett oskiftat dödsbo gäller samäganderättslagen (1904:48 s. 1), se 1 §. Om ni inte kommer överens kan ni ansöka om förordnande av en god man hos tingsrätten där fastigheten är belägen, se 3 § samäganderättslagen. Den goda mannen tar hand om förvaltningen av sommarstugan och ska ta hänsyn till era respektive intressen. Observera att det är ni i egenskap av delägare som betalar den gode mannens kostnader för förvaltningen enligt 15 § samäganderättslagen . Den gode mannen kan rättvist bestämma vilka tider tider ni får använda stugan, detta är en del av förvaltningen som stadgas i 4 § samäganderättslagen. I slutändan kan antingen Du eller Din bror ansöka hos tingsrätten om att sommarstugan ska säljas på offentlig auktion, detta framgår av 6 § samäganderättslagen. Sådan åtgärd förutsätter alltså inte konsensus. Samäganderättslagen se http://lagen.nu/1904:48_s.1 Vänliga hälsningar,
Carl Johan FahlanderRådgivare