FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/11/2008

Arvingar skyldiga att flyttstäda?

Min pappa har gått bort och inga tillgångar finns i dödsboet utan endast skulder. Han bodde i en hyresrätt och vår fråga är om vi barn är skyldiga att "flytt"-städa hans lägenhet?

Lawline svarar

Hej, Reglerna om hyreslägenheter återfinns i 12 kap. jordabalken, där finns bland annat regler om hyreskontrakt, hyrestidens längd och förverkande av hyresrätt. Det finns dock ingen direkt reglering om så kallad flyttstädning i jordabalken. Det brukar dock vara avtalat i de flesta hyreskontrakt att hyresgästen är skyldig att flyttstäda, därför kan det vara bra att kontrollera vad som står i faderns hyreskontrakt. Även om inget är avtalat om flyttstädning brukar det uppfattas som en allmän princip att hyresgästen är skyldig att flyttstäda. Eftersom hyresgästen, det vill säga Er far, är avliden tar dödsboet över skyldigheten att flyttstäda. Skyldigheten att städa utgör i det läget en form av skuld som dödsboet har till hyresvärden, men eftersom det ändå inte blir något över till Er arvingar torde det inte vara möjligt att driva in den skyldigheten av dödsboet. Min bedömning är därför att Ni helt enkelt skulle kunna vägra utföra städningen . Jordabalken hittar Du http://lagen.nu/1970:994 Vänliga hälsningar,
Carl Johan FahlanderRådgivare