FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/10/2008

Gåva av belånad fastighet

Hej, vad händer med skulderna på en fastighet om jag väljer att skänka bort den som gåva? följer skulden fastigheten?

Lawline svarar

Din skuld är personlig och att den hänger ihop med fastigheten är egentligen bara för att fastigheten finns som säkerhet för lånet. Du kan välja själv om skulden ska följa med fastigheten och därmed övertas av gåvotagare. Om den du skänker fastigheten till övertar din skuld får det vissa skatterättsliga konsekvenser. Väljer ni att göra så ska detta anges på den gåvodeklaration som ni ger in till skatteverket. Övertas skulden blir det en indirekt form av ersättning för fastigheten varför du som gåvogivare får skatta för den indirekta vinsten och gåvotagaren slipper skatta för motsvarande del vid en eventuell framtida avyttring. Ha du några fler funderingar om förfarandet som sådant eller de skattemässiga konsekvenserna får du gärna höra av dig igen. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare