FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/07/2008

Renovering av hyresrätt

Vi har fått ett förstahandskontrakt där både köket och badrummet är väldigt slitna. Den förra hyresgästen blev lovad delvis nytt kök (kakel och ny fläkt) men hann flytta innan det blev gjort. Hyresvärden säger till oss att inget är planerat. Vad har vi för rättigheter här? Måste inte lägenheten renoveras lite då och då? Tack på förhand!

Lawline svarar

Frågor kring hyreslägenheter regleras av Jordabalkens (JB)12 kapitel som du finner https://lagen.nu/1970:994. Enligt 15 § JB skall hyresvärden se till att lägenheten är i ett sådant skick att den enligt allmän uppfattning i området skall anses vara brukbar. Detta betyder alltså att hyresvärden med jämna mellanrum skall se till att lägenheten omtapetseras, ommålas samt att andra nödvändiga reparationer orsakade av ålder och bruk sker. Det kan dock finnas undantag, men dessa skall vara reglerade i det hyresavtal som du har med hyresvärden. Finns inte en undantagsklausul från det ovan sagda har du som hyrsgäst alltsårätt till att få lägenheten renoverad om och när den kan anses vara i behov av det. mvh
Charlene HolmströmRådgivare