FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/07/2008

Hyresvärds underhållsskyldighet av hyresobjekt

Vi har fått ett förstahandskontrakt men lägenheten är väldigt sliten. De tidigare hyresgästerna blev lovade delvis renovering av köket men när vi frågade sa hyresvärden att inget sådant är planerat. Både köket och badrummet är väldigt nedgånget. Vad har vi för rätt här? Måste inte hyresvärden renovera lite då och då?

Lawline svarar

Hej! En hyresgäst har rätt att få sin lägenhet renoverad (målad och tapetserad) var 10:e-15:e år, oavsett skick. Är lägenheten i behov av en omedelbar renovering på grund av skada ska hyresvärden avhjälpa denna snarast. Hyresgästen har ofta möjlighet att själv vara med och påverka renoveringen. Är hyresgästen själv med och utför reparationen, eller delar av denna, har hyresgästen rätt till en skälig hyresnedsättning. Detta alternativ förutsätter dock att hyresvärd och hyresgäst är överrens om att reparationen ska utföras. Vänligen
Erik AnnerstedtRådgivare