FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/06/2008

Anmärkning hos Upplysningscentralen

Om man är förtidpensionerad och registrerad hos upplysningcentralen, hur länge finns anmärkningen kvar hos upplysningscentralen?

Lawline svarar

Hej, En anmärknings i UC:s register är i de flesta fall registrerad i tre år. Registreringstiden gäller för alla fysiska personer och är oberoende av exempelvis sociala förhållanden. Om uppgiften är felaktig kan du vända dig skriftligen till UC och påpeka detta. Uppgiften är felaktig om den registrerats på fel person eller om du kan bevisa att du betalt din skuld i rätt tid. För att få tillgång till dina kredituppgifter måste den sökande ha berättigande skäl. Sådan skäl kan vara att den sökande till exempel ska ingå ett kreditavtal med dig eller annars ha ekonomiska relationer till dig. För mer information se Upplysningscentralens hemsida, https://www.uc.se/show.php?id=1002815 Vänligen,
Carolina WaltherRådgivare