FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt22/06/2008

Avtals ingående och krav på administrationskostnader

Vi har fått en offert från en målerifirma som vi inledningsvis tackade ja till. När sedan kontraktet kom visade sig tillkommande kostnader vara högre än beräknat samt tidpunkten för jobbet vara senare än vad som först sagts. Vi valde då att inte skriva under kontraktet och istället anlita en annan firma. Nu vill den första firman kräva oss på 500 kr för administrationskostnader trots att någon sådan avgift inte står nämnd någonstans. Har de rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej! Frågan har att göra med vad som krävs för att ett bindande avtal ska tillkomma. Detta regleras ytterst i avtalslagen, se http://www.lagen.nu/1915:218 . Den mest grundläggande förutsättningen för att ett bindande avtal ska ha ansetts komma till stånd är att de båda parterna har avgett likalydande viljeförklaringar, d.v.s. de har till varandra angett att de vill bli bundna av samma sak. Eftersom ni aldrig kommit överens om den kostnad eller tidpunkt som stadgas i kontraktsförslaget så kan ni inte heller anses bundna av ett sådant avtal. Viljeförklaringarna är inte likalydande. Om ni då inte heller har något avtal om administrationskostnader så kan inte måleriföretaget kräva er på dessa kostnader. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare