FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/08/2008

Renovera samägd fastighet utan alla delägares samtycke

Ska lösa ut fd sambo ur fastighet som ägs 50/50 värderingen blev lägre än det hon önskat. hon vill att jag renoverar till det skick som motsvarar hennes tänkta värde,utan att stå för några kostnader. Annars tänker hon tillämpa samägande rätten och låta en god man ta över förvaltningen av fastigheten och låta renovera till önskat skick innan auktion. Är det så att en god man kan ta över förvaltningen ? Även om det inte påvisar någon misskötsel? jag ägde fastigheten 3 år innan hon blev delägare. Och underhållet av fastigheten har inte missköts under tiden. Vad kan jag göra ? MVH 50% ägaren

Lawline svarar

Tack för din fråga! Samäganderättslagen reglerar situationen i frågan (se http://lagen.nu/1904:48_s.1). Utgångspunkten är att ingen av delägarna till egendomen kan vidta några åtgärder utan andra delägares samtycke, 2 § samäganderättslagen. Det är alltså som utgångspunkt inte möjligt att vidta några åtgärder om inte ni båda är överens. Däremot finns en möjlighet, enligt lagens tredje paragraf, att förordna en god man ifall inte delägarna är överens och då räcker det med att endast en av delägarna begär det. Någon misskötsel behöver alltså inte ha påvisats för att en god man skall förordnas, utan det avgörande är att ni som delägare inte kommer överens om förvaltningen eller nyttjandet av egendomen. Den gode mannens rätt att förvalta egendomen innefattar sådant som att reparera, bevara eller bättre ekonomiskt utnyttja egendomen. En god man skall se till samtliga delägares bästa, vilket innebär att din före detta sambo inte kan önska något särskilt skick på fastigheten utan det är upp till den gode mannen att avgöra om en renovering är för ert bådas bästa. Om en renovering sker kommer kostnaden att fördelas mellan er i förhållande till er lott, vilket alltså innebär halva kostnaden var i ert fall. Din före detta sambo kan alltså inte slippa stå för kostnaderna om den gode mannen väljer att renovera. Det du kan ta ställning till, om du inte vill vänta ut att din sambo förordnar en god man som skall förvalta egendomen, är möjligheten att enligt 6 § samäganderättslagen begära att fastigheten säljs på offentlig auktion och själv bjuda på den. En försäljning enligt samäganderättslagen förutsätter att inget annat har avtalats mellan er delägare vad gäller försäljning av fastigheten. En god man kommer även i det här fallet att förordnas, som bland annat fördelar köpeskillingen mellan er delägare. Jag hoppas att jag har varit till din hjälp! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare