FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/08/2008

Avsluta timanställning

Jag tror att jag har timanställning. Jag har inte skrivit på något avtal och blivit utnyttjad ganska friskt. Nu vill jag sluta, några veckor tidigare än vad som sagts. Kommer det att bli något "lagligt" problem då jag inte får någon lön för min lediga tid? För någon uppsägning behöver inte ske då något anställningsförhållande inte finns? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. I svenska rätt finns bara tidsbegränsade anställningar och tillsvidare anställningar. Så kallade ”timanställningar”, är endast en sysselsättnings grad. Om du vill avsluta din timanställning, ska du säga upp dig, och därefter inte komma överens med din arbetsgivare om fler timmar. Du kan på detta vis i praktiken ”sluta” betydligt tidigare än din anställning formellt upphör. Med vänlig hälsning,
Fredrik HanssonRådgivare