FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/06/2008

Uppsägningstidens början vid sjukskrivning

Hej! I företaget har konstaterats arbetsbrist och f.n. pågår MBL-förhandlingar om personalreduktioner. Enl turordningen kommer tyvärr 2 personer att sägas upp som är sjukskrivna. Orsaken är att deras befattningar avvecklas, inte personliga skäl. När börjar deras uppsägningstid att löpa? Omgående vid erhållande av uppsägningsbeskedet, eller gäller något liknande som för föräldralediga - att uppsägningstiden börjar löpa vid återgång i arbete, dvs efter sjukskrivningstidens slut?

Lawline svarar

Hej, precis som Du skriver i Din fråga så finns det ett undantag i LAS 11 § 2 st som innebär att uppsägningstiden för föräldralediga anställda börjar löpa när de återgår i arbete. Något motsvarande undantag för sjukskrivna anställda finns inte, vilket innebär att uppsägningstiden skall följa huvudregeln i 10 § 2 st och därmed börja löpa när arbetstagaren får del av uppsägningen. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare