FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/09/2008

Nekad anställning trots avtal?

Hej! Jag undrar vilka regler som gäller och vilka fackföreningar man ska vända sig till om man "fått ett jobb" men sen blivit nekad jobbet, tvärt och utan motivering ? Jag gick till "mötet" med mina nya arbetsgivare och vi hade planerat att prata om anställningen, kraven och vad det innebär osv... Men jag skrev endast på ett sekretessaval. Det är alltså en livstilsmagazin det handlar om som jag blev utlovad. Jag skulle få skriva som bloggare och journalist och ha en egen spalt... När jag sedan efter mötet gick därifrån tänkte jag: Hmm... vi har ju inte ens pratat om min lön? Eller vi har ju inte skrivit på något anställningsavtal heller...? Jag liksom undrade och kände att något var fel? Sen gick de upp för mig: Så jag mailade jag angående om vi skulle skriva ett anställningsavtal och frågade om min lön. Då fick jag ett tvärt och mycket otrevligt mail där det stod att "företaget förlorat mitt förtroende"!? Ursäkta men, får man behandla människor på det viset!?

Lawline svarar

Hej! Anställningsavtal kan ingås formlöst. För det första kan avtalsbundenhet uppstå genom samstämmiga viljeförklaringar. För det andra kan avtal komma till stånd genom konkludent handlande. För det tredje kan en anställning komma till stånd genom att vårdslöst handlande av arbetsgivaren i en anställningssituation. Genom sitt allmänna uppträdande vid en anställningsintervju eller andra kontakter med en arbetssökande kan denne med fog ha fått uppfattningen att en anställning har kommit till stånd. Om kontakterna varit omfattande uppkommer en handlingsplikt att påpeka för den arbetssökanden att anställning ej kommit till stånd. Passivitet från arbetsgivaren leder till att han blir avtalsrättsligt bunden se bl.a. rättsfallet AD 1981 nr 131. Om du kan bevisa att du hade fog för att uppfatta att en anställning ingåtts kan arbetsgivaren bli skadeståndsskyldig. Huruvida en påbörjad anställning ska bestå eller inte beror på hur prestationsutbytet och samarbetet mellan dig och arbetsgivaren har fungerat och hur parterna har agerat vid avtalsslutet. Om det kan bevisas att anställning ingåtts så har du rättigheter gentemot arbetsgivaren. Om inget annat har avtalats så är det en tillsvidare anställning som ingåtts och du har då rätt till en sakligt grundad uppsägning, uppsägningstid och rätt att få lön för utfört arbete etc. Se 4, 7 och 11 §§ i lag om anställningsskydd (LAS som du hittar https://lagen.nu/1982:80 ). Om arbetsgivaren vägrar kan han bli skadeståndsskyldig enligt 38 § LAS. Han blir då skyldig att betala inte bara lön och andra anställningsförmåner utan även ersättning för eventuell uppkommen skada. Det faktum att du skrivit på ett sekretessavtal talar till din fördel men det är nog inte helt lätt att bevisa att ett anställning kommit till stånd enbart på den grunden. Arbetsgivaren skulle möjligen kunna häva avtalet på avtalsrättsliga grunder om det skulle vara oskäligt att driva igenom det. Se framförallt 36 § avtalslagen som du hittar https://lagen.nu/1915:218. Vid hävning på avtalsrättslig grund blir det som att avtalet aldrig ingåtts och du får då inte de rättigheter som LAS stadgar. Det kan vara bra om du försöker vända dig till facket då de i många fall hjälper arbetstagare som inte är anslutna. Ta reda på vilka kollektivavtal som finns på arbetsplatsen för att veta vilken fackförening du ska vända dig till. Det är svårt att säga om du med framgång skulle vinna en talan mot arbetsgivaren då det krävs en hel del bevisning och bevisbördan ligger på dig men vänd dig till facket så kan de säkert bena ut huruvida det är värt att dra saken vidare. Hoppas du har fått lite hjälp på vägen i alla fall. Med vänlig hälsning,
Malin MalmRådgivare