FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/07/2008

Samägande och offentlig auktion

Jag och min syster äger en fastighet tillsammans. Jag vill sälja min del. Har fått ett bud från mäklare, som hon inte vill betala hälften av. Hon har gett mig ett lågt bud enligt mitt tycke. Jag vill då att huset säljs. Kan jag tvinga henne till detta?

Lawline svarar

Hej, Ja det kan Du om Ni inte avtalat något speciellt, den lag som är tillämplig är lagen om samägande och den hittar du https://lagen.nu/1904:48_s.1 . Enligt 6 § kan Du kräva att fastigheten säljs på offentlig auktion om Ni inte kan komma överens. Mvh
Rådgivare