FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/07/2008

Uppsägning av hyreskontrakt

Hej Jag hyr ut min lägenhet i andra hand då jag provbor med min kille. Uthyrningstiden började 1 mars ... tänk om det skulle ta slut mellan mig och min kille å jag behövde säga upp henne idag... då, vad jag har förstått av hyreslagen, har hon rätt att bo kvar till 30 september. När kan jag säga upp hyreskontraktet? - Har jag inte rätt till min lägenhet innan kontraktet på 9 månader går ut? Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Regler för uppsägning av hyresrätt finns i Jordabalkens 12 kapitel, även kallad Hyreslagen, se https://lagen.nu/1970:994#K12. När det gäller uppsägningstid regleras detta genom hyresavtalet i första hand. Längre uppsägningstid än vad lagen föreskriver kan alltid avtalas, dock är detta inte tvingande i förhållande till hyresgästen. Således kan en hyresgäst alltid säga upp en hyresrätt (bostad) med maximalt tre månaders uppsägningstid, 5 §. För uppsägningstid enligt lag bestäms detta i 4 §. Uppsägningstidens längd är beroende av hur lång tid hyreskontraktet löper på. Då det i detta fall handlar om 9 månader kan man läsa i andra styckets tredje punkt att uppsägningstiden är 3 månader. Här verkar det alltså som att uppsägningstiden enligt hyresavtalet stämmer överens med den lagstadgade hyrestiden. Den omständigheten att hyresavtalet är tidsbestämt innebär inte att hyresavtalet inte kan sägas upp innan hyrestiden löpt ut. Så länge uppsägningstiden beaktas kan alltså avtalet sägas upp i förtid. Notering: Ett hyresavtal på bestämd tid som är på maximalt 9 månader behövs inte sägas upp för att upphöra. Avtalet upphör enligt hyrestiden utan att någon åtgärd från hyresgäst eller hyresvärd behöver vidtas. Med vänlig hälsning
Rådgivare