FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/07/2008

Klyvning av gemensam fastighet

Min syster och jag äger ett fritidshus med friköpt tomt. Nu bygger min man och jag ett nytt eget hus på halva tomten, och undrar hur vi ska skriva testamente, min syster är inte med och betalar på det nya huset. Vi har barn båda två. Min syster skriver på att hon inte är med på det nya huset, räcker det? Hälsningar

Lawline svarar

Hej, Det Ni gör är att bygga ett hus på så kallad ofrigrund det innebär att huset inte hör till fastigheten, det vill säga tomten. Detta kan komma att ställa till problem i framtiden om det skulle uppkomma en konflikt med hennes barn. Det jag i stället skulle rekommendera är att Ni tar och gör en klyvning av fastigheten så att Ni båda får 50% vardera av marken. Om hon då får den delen som det befintliga huset är beläget på bör hon kanske kompensera Dig för detta. Juridiskt blir allt mycket enklare om det görs på det viset. Att Din syster undertecknar ett dokument som tydligt visar att hon inte har varit delaktig i bekostandet och uppförandet av Ert hus fungerar som bevis för framtiden men bäst är nog ändå att göra en klyvning av fastigheten genom en lantmäteriförrättning. Mvh
Rådgivare