FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 07/07/2008

Vad gäller vid uppsägning av en provanställning?

Hej. Har en fråga som du kanske kan hjälpa mig med. Har sedan den 13/11 07 varit provanställd på ett företag i malmö. Fick veckan innan provanställningens slut reda på att jag inte fick förlängt kontrakt. Lämnade dagarna efter det tillbaka bil plus material som tillhandahållits mig. Nu vill inte företaget betala lön för 1 uppsägningsmånad till mig trotts att båda parter under provanställningen har 1 måndas uppsägning. Man menar att denna månad enbart gäller inom de 6 månader som provanställningen löper. Företaget svarra mig så här på min fråga. \"Uppsägning: Om det sker uppsägning under provtjänstgöringstiden, så att provtjänstgöringen är mindre än 6 månader, då har man en månads uppsägning, men i det här fallet jobbade du hela tiden ut.\" Jag anser att det borde vara 1 månad från det att jag får besked om att jag inte erbjuds förlängt arbete. Har du/ni någon uppfattning om vad som gäller i den här typen av frågor?

Lawline svarar

Hej, När företaget besvarade din fråga vet jag inte om de utgick från ert kollektivavtal. Eftersom jag inte vet det ger jag dig en redogörelse för vad som gäller enligt lag och försöker applicera det på vad din arbetsgivare berättat för dig. Men kolla upp om ert kollektivavtal reglerar frågan. Lagen som behandlar ämnet är: Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS), se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM Det din arbetsgivare anger angående 1 månads uppsägning kan gälla eftersom kollektivavtal kan reglera förhållandet utöver lagen. (2§) Lagen anger att provanställning övergår till en tillsvidareanställning om inte besked om att så inte ska ske lämnas senast vid provanställningens utgång. (6§) Arbetsgivaren har skyldighet att lämna meddelande att anställningen ska upphöra, senast två veckor innan tiden löper ut. Lämnas meddelande senare, men innan prövotiden löpt ut, övergår anställningen dock inte i en tillsvidareanställning. Däremot kan arbetsgivaren bli skadeståndsskyldig genom att behöva betala lön i 2 veckor. Om ert kollektivavtal säger en månad istället för två veckor innebär det att utbetalningen av lön ska fortsätta i en månad från att du fick meddelande om att provanställningen inte skulle fortsätta. Arbetsgivaren måste kontaktas inom 4 månader för att rätten till skadestånd inte ska gå förlorad. Eftersom kollektivavtalet inte ska ge sämre skydd verkar det konstigt att uppsägningstiden helt skulle utebli om du arbetar hela prövotiden som din arbetsgivare säger. Du ska bli meddelad minst 14 dagar innan avslut vilket innebär att din arbetsgivare i vart fall är skyldig att betala ut en veckas lön till, om du meddelades en vecka innan prövotiden löpte ut. Men kontakta fackansvarig på ditt företag för att få veta exakt vad som står i kollektivavtalet. Vänligen,
Rådgivare