FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/06/2008

Avtalsbundenhet m.m.

Jag bedriver näringsverksamhet som musiker på deltid. Jag har F-skattsedel och fakturerar mina kunder. En sak som jag skulle vilja införa i mina rutiner är avtal mellan mig och kunderna så att det inte ska uppstå några missförstånd om det händer något oväntat, som t.ex. en kund ringer och ställer in en spelning dagen innan den skulle ha ägt rum, båda parter ska veta vad som gäller i olika situationer. Som det är nu är avtalen (rörande arvode samt tid och plats för spelning) muntliga eller i form av e-postkorrespondens. Min fråga är vad det är som ska ingå i kontraktet för att det ska anses vara juridiskt bindande.

Lawline svarar

Hej, till att börja med så är alla överenskommelser lika bindande, oavsett om de avfattats skriftligen eller muntligen. En annan sak är att avtal som på något sätt har dokumenterats, är betydligt lättare att bevisa. För din egen del, men även för din motparts del, verkar det som att det finns mycket att vinna, i form av tydlighet och överskådlighet, genom att avtala skriftligen om spelningarna. Om du genomför spelningar på olika orter kan det tänkas att den mest ändamålsenliga lösningen är att sluta avtal med dina motparter via e-mail. Det är inte nödvändigt att det skriftliga avtalet har en viss form och inte heller krävs någon underskrift för att det ska vara giltigt. Om avtalen däremot skulle röra stora ekonomiska värden, och därmed motsvarande risker, skulle jag kanske rekommendera att du tar hjälp av en jurist för att formulera avtalen, och även att avtalen skrivs under av båda parter. Inte för att det annars inte skulle vara bindande, utan snarare för stora och betydelsefulla uppgörelser ställer högre krav på tydlighet och precision. Nu till innehållet: Av formuleringen av din fråga att döma förefaller det som om avtalen inte behöver vara särskilt omfattande. Det bör räcka med att du framställer ett förslag till motparten innehållandes till exempel uppgifter om: -arvodets storlek -tid och plats för spelning -hur och intill vilken dag avbokning kan ske och till vilken kostnad -vid vilken dag som avbokning inte längre kan ske (och fullt arvode utgår) -vad som händer för det fall att du skulle bli sjuk -vilka instrument och tekniska redskap som du, respektive motparten ska tillhandahålla Det finns förmodligen många fler saker som bör regleras. Det är viktigt att du noga tänker efter vilka möjliga scenarier det finns, och vilken lösning man vill ha på dessa scenarier. Man kan aldrig vara tydlig nog när det kommer till att formulera avtal. Framställ sedan dina krav till din motpart och om du får ett rakt och tydligt svar torde ni även ha ett avtal uppfyller era krav på precision. Med vänlig hälsning
Rådgivare