FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/09/2008

Utrhyrning i andra hand

Jag är bosatt utomlands och har två små lägenheter i Stockholm (30 resp 50 kvm). Jag vill nu hyra ut den ena och behålla den andra som övernattningslägenhet. Finns det något lagligt hinder för detta?

Lawline svarar

Hej, av din fråga klargörs inte om det rör sig om hyres- eller bostadsrätt. Hursomhelst finns inget lagligt hinder mot att hyra ut bostäder i andra hand bara för att du är bosatt utomlands. Att behålla den ena lägenheten som övernattningslägenhet renderar heller inte i några legala problem. Under vissa omständigheter kan du emellertid behöva hyresvärdens godkännande vid andrahanduthyrning av hyresrätt, t.ex. om andrahandshyresgästen haft tidigare ekonomiska svårigheter (betalningsanmärkningar). Detta regleras i JB 12 kap (lagen hittar du https://lagen.nu/1970:994#K12). I normala fall behövs emellertid inte sådant godkännande. Mvh
Ola DavidssonRådgivare