FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/11/2008

Samäganderätt - förfogande

Samägd fastighet utan särskilt samägandeavtal. Två delägare. En delägare investerar i samförstånd med den andre delägaren i en uppbyggnad av en raserad lada. Vilken förfoganderätt till ladan har den andre delägaren?

Lawline svarar

Hej Då inget särskilt samägandeavtal har upprättats gäller samäganderättslagen som du kan läsa https://lagen.nu/1904:48_s.1 . Enligt 1 § stadgas att lotterna i fastigheten skall anses som lika om ej annat har avtalats och enligt 2 § skall de förfog över fastigheten gemensamt. I detta fall innebär det att båda delägarna har lika rätt till ladan och att de gemensamt får förfoga över ladan. Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare