FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/09/2008

Bruksvärdeshyra

jag känner till att en hyresgäst kan vända sig till Hyresnämnden om han/hon anser att en bostadsrättsinnehavare tar oskälig hyra och då även bli tilldömd den överskjutande delen retroaktivt. Men är det tillåtet rent legalt att ta en hyra som överstiger "bruksvärdet" så länge båda parter är överens?

Lawline svarar

Hej. Det är inte tillåtet att ta ut en hyra som överstiger så kallad bruksvärdeshyra då bostadsrättsinnehavaren hyr ut en bostadsrätt. Oskälig hyra är sådan hyra som överstiger bruksvärdeshyra. Som Du påpekar så kan hyresgästen vända sig till Hyresnämnden och vid ett positivt utfall få tillbaka den oskäliga delen av hyran även retroaktivt. Detta gäller även om parterna kommit överens om den oskäliga hyran. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare