FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/05/2008

Skuld och återbetalning

Hej! Jag har en skuld till Uppsala kommun då de tog över en skuld när min fastighet såldes med förlust. Det skedde -97 och -06 kom det ett kravbrev att skulden måste betalas. Det har inte varit någon kontakt där emellan från kommunen. Det tog ca 1 år innan jag fick svar varför de inte hört av sig tidigare och svarade att det glömts bort. Sen ville jag få skulden avskriven och de fick reda på läget. Det tog ytterligare 1 år innan de hörde av sig igen för att på nytt ta reda på läget som det var nu. Svaret på varför de inte hade fattat beslut på en gång var att lägen förändras hela tiden och nu kunde jag betala enligt dem. Själv tycker jag inte att jag kan det då jag sitter ensam med 2 tonårsbarn och lån på radhus och dålig lön. Hjälp mig kan de göra så här. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, Det låter helt klart som att kommunen inte har skött sig som man kan önska, dock har de rätt att kräva dig på betalning för en skuld som du har till dem så vida den inte är preskriberad. Skulder preskriberas normalt först efter 10 år och då de bad om att få betalt 2006 ses det som ett preskriptionsavbrott och en ny preskriptionstid löper då på 10 år. Om du har möjlighet att betala eller inte måste de inte utreda utan de kan alltid kräva dig på betalning om inget annat avtalats när de så önskar. Jag hoppas att du kan resonera med dem kring dina betalningssvårigheter och att de kan förstå det, men det är upp till dem. Mvh /
Rådgivare