FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/07/2008

Vad krävs för att avsluta en provanställning?

hej jag har en provanställning på en restaurang, i helgen fick jag ett mail om uppsägning med omedelbar verkan (helt utan anledning och förvarning). har hon rätt att göra så här?? uppsägningstiden är enligt avtal 1 månad. har jag rätt till full lön under den månaden?? jobbar normalt 8 timmar om dagen. provanställningen skulle ha varit tom den 9 september. mvh

Lawline svarar

Hej! En arbetstagares skydd i arbetslivet regleras i lag om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80. En person kan vara provanställd i högst 6 månader, se 6 § LAS. Vidare stadgas i 6 § att provanställningen kan avbrytas när som under prövotiden om inte annat har avtalats. Denna situation är att skilja från den då en arbetstagare blir uppsagd. Innebörden av 6 § är att din arbetsgivare har full rätt att avbryta din provanställning utan några motiveringar eller godtagbara skäl. Under prövotiden har man ingen uppsägningstid. Däremot måste din arbetsgivare meddela dig samt ditt fackförbund 2 veckor i förväg innan din provanställning upphör, annars riskerar man att drabbas av böter, se 31 § LAS. Det finns praxis, AD 2003 nr 115, som tyder på att den längre tid angående anställnings avbrytande som avtalats skall gälla till den anställdes förmån. Således torde du, dock inte med 100 % säkerhet, ha 1 månads ”uppsägningstid”. Om du arbetar efter det att du fått besked om avbrytandet av din anställning så har du givetvis rätt till ersättning. Hade du blivit uppsagd hade du även haft rätt till ersättning under uppsägningstiden även om du inte fått några arbetsuppgifter. Eftersom anställningen nu istället avbryts är läget mer oklart, det finns dock goda skäl att argumentera för och hävda att du skall ha ersättning under den månad som ”uppsägningstid” löper, oavsett om du arbetar eller ej. Rättsläget är dock oklart. Hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare