FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/07/2008

Val av styrelseledamöter i en bostadsrättsförening

Får en förvaltare ta egna beslut om vem som får bli invald till styrelseledamot i en brf eller är det medlemmarna som bestämmer det?

Lawline svarar

Hej. Vem som skall bli invald i styrelsen i en bostadsrättsförening bestäms av föreningsstämman, om det inte är föreskrivet i stadgarna att en eller flera styrelseledamöter skall utses på annat sätt. Emellertid skall alltid minst en styrelseledamot väljas av föreningsstämman, oavsett vad stadgarna föreskriver. Det är endast i undantagsfall en bostadsrättsförening föreskriver om någon särskild process för att välja styrelseledamöter. För att vara säker kan du kolla stadgarna för din bostadsrättsförening. Står det inget där så väljs alltså ledamöterna till styrelsen av föreningsstämman, som hålls en gång per år. Om detta står att läsa i 6 kap 1 § i lagen om ekonomiska föreningar (se https://lagen.nu/1987:667#K6 ) jämte 56 § bostadsrättslagen (se https://lagen.nu/1971:479 ). Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare