FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/05/2008

Samägande av fastighet

Om 4 syskon fått ett fritidshus i gåva från sina föräldrar och syskon 1 har fått 40%, nr 2 20%, nr 3 20% och nr 4 20%. Jag antar att man då också måste ansöka om lagfart för var och en, men vem bestämmer egentligen hur huset skall underhållas om man har olika uppfattningar? Alla kanske inte har samma ekonomiska förutsättningar. Hur gör man då? Var hittar jag detta i lagtexten??

Lawline svarar

Hej, Den lag som gäller på området är samägandelagen och den hittar du http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 . Intressant för dig är 2 § som anger att alla beslut skall fattas gemensamt av delägarna, bara mycket brådskande reparationer får genomföras utan allas samtycke. Kan ni inte komma överens om förvaltningen av fastigheten kan en av er begära att den skall säljas på offentlig aktion. Mvh /
Rådgivare