FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/06/2008

Brott mot sekretessavtal - skadestånd

Hej Vi som jobbar på en ideell kvinnojour går ju inte under sekretesslagen, men alla som jobbar har skrivit på ett avtal om tystnadsplikt. Om någon bryter mot det kan vi och den person som blivit utsatt begära skadestånd? Finns det något man kan skriva så det blir straffbart? MVH Karin

Lawline svarar

Hej, Man kan inte göra avtalsbrott straffbara i den meningen att de anses som straffbelagda gärningar som kan beivras av polis och åklagare. Däremot kan skadestånd utgå. När en person begår avtalsbrott, så skall denne utge skadestånd som motsvarar den ekonomiska skada som blivit följden av avtalsbrottet. Skadestånd för exempelvis kränkning kan däremot inte utgå vid avtalsbrott, endast vid brott mot person. Problemet med brott mot sekretessavtal är ofta att den skada som eventuellt uppstår är mycket svår att uppskatta. Det är den som kräver skadestånd som måste bevisa att en viss skada har uppstått. Detta leder ofta till att något skadestånd inte kan utdömas. En lösning av detta problem kan vara att infoga en vitesklausul i avtalet. Ett vite utgör ett på förhand bestämt skadestånd som skall utges oberoende av om någon verklig skada har uppstått. Ni kan alltså bestämma i avtalet hur mycket den som bryter mot avtalet skall betala. Med vänlig hälsning
David KarlssonRådgivare