FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/10/2008

Möjligheter att säga upp hyresgäst i tvåfamiljshus

Vi äger ett tvåfamiljshus och hyr ut ena lägenheten men bor i andra själv. Våra grannar är grymt slarviga.De har saker i carporten, utanför sitt förråd, leksaker efter barnen är utspridda över hela gården. Vi har bett dem plocka iordning efter sig men ingen förbättring sker, De har tom gemensamma trappan utanför full med saker. Vi e trötta på detta och vill bli av med dem som hyresgäster för vi får inte göra annat än att städa efter dem. Vad säger lagar o regler om detta. De hyr 1 lägenhet och 1 förråd men håller sig inte inom dessa.

Lawline svarar

Tack för er fråga! I ert fall är hyreslagen i Jordabalkens 12 kap tillämplig, ni hittar den http://lagen.nu/1970:994. Till att börja med kan sägas att ni kan behöva iaktta uppsägningstid beroende på om avtalet är på bestämd eller obestämd tid. Löper hyresavtalet på obestämd tid är uppsägningstiden tre månader medan ett hyresavtal på bestämd tid har en uppsägningstid som beror på hur lång hyrestiden är. Ni hittar regler om det i 12 kapitlets 3 och 4 §§. Om hyrestiden är längre än nio månader skall hyresavtalet alltid sägas upp för att upphöra att gälla, oavsett om det är på bestämd eller obestämd tid. Ni skall tänka på att hyresgäster har ett starkt skydd, så kallat ”besittningsskydd” som innebär att hyresgästen inte kan tvingas bort från sin hyrda lägenhet så länge hyresvillkoren uppfylls. Det gäller oavsett om hyresvärden iakttar uppsägningstiden. Det finns undantag från hyresgästens besittningsskydd i lagens 45-46 §§. Om ni avser att själva förfoga över huset, för att till exempel bosätta er i även den andra lägenheten, kan det falla in under ett av undantagen som gäller just en- och tvåfamiljshus. Det förutsätter att er uthyrning inte ingår i en affärsmässigt bedriven verksamhet, vilket det kan anses vara om det ingår som ett led i en näringsverksamhet eller för att minska kostnaderna av att ha dubbla bostäder. Om ni inte faller in under det undantaget är det förmodligen svårt att bli av med hyresgästen i ert fall så länge de följer hyresvillkoren i hyresavtalet ni har kommit överens om. Trots allt är det hyresnämnden som i slutänden avgör om besittningsskyddet skall brytas varför det inte går att ger er ett definitivt besked. För att inte uppsägningen skall bli utan verkan, om hyresgästen gör gällande sitt besittningsskydd (vilket ni nog kan förutsätta att de gör) och det därmed uppstår en tvist mellan er, skall ni senast en månad efter hyrestidens utgång hänskjuta tvisten till hyresnämnden som kommer att pröva den åt er. Hyresgästen får bo kvar tills tvisten slutligen är avgjord. Jag hoppas ovanstående svar har gett er någon klarhet i hyreslagens regler i det här fallet! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare