FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/07/2008

Vem kan hjälpa mig att få ut min lön?

Hej! Jag undrar vart man kan vända sig för att få hjälp med att få arbetsgivaren att betala ut lön för arbetad tid? Timmarna är redovisade och inskickade till arbetsgivaren, som i sin tur inte betalat ut pengarna i tid samt ej heller hör av sig. Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej! Om du är medlem i ett fackförbund är det självklara svaret att du bör vända dig till dem. Fackförbunden har till uppgift att tillvarata sina medlemmars intressen gentemot deras arbetsgivare, bl.a. i den typen av situation som du har råkat ut för. Om du inte är medlem i facket är mitt råd att du vänder dig till en advokat eller en yrkesverksam jurist som sysslar med den här typen av frågor. Vissa fackförbund kan dock ibland åta sig att hjälpa personer trots att de inte är medlemmar hos dem, bl.a. mycket unga personer som är nya på arbetsmarknaden. Du kan höra med något av de fackförbund som är verksamma inom din bransch om de är villiga att hjälpa dig även om du inte är medlem. Lycka till!
Daniel PrawitzRådgivare