FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 18/06/2008

Uppsägningstid

Jag har skrivit på papper för ett vikariat som börjar i mitten av juni, dvs. jag har inte börjat på det jobbet ännu. På avtalet som jag skrivit på står inget om någon uppsägningstid och det står att anställnigen gäller "dock längst t.o.m 31 dec". Under tiden har jag fått ett annat erbjudande som är mycket bättre. Kan jag säga upp mig från vikariatet innan jag börjar det?

Lawline svarar

Hej! Om inget annat har avtalats om uppsägningstid, gäller uppsägningstiderna i LAS ( se http://lagen.nu/1982:80 ). Enligt 11 § gäller då en minsta uppsägningstid om en månad, både för arbetsgivare och arbetstagare. Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare