FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/05/2008

Muntligt avtal bindande vid köp av fast egendom?

Hej Jag och min sambo kom överens med ett par om att köpa deras hus (privat). Vi kom överens om en köpesumma och vi sa att vi ville ha det. Inga papper har skrivits. Ett par dagar senare fick vi kalla fötter och drog oss ur. Paret blev väldigt irriterade och hotade med att \"vi har minsann ett muntligt avtal och vi kanske går vidare med det här\". Jag vet sedan tidigare att muntligt är lika bindande som skriftlig. Men gäller det även vid köp av fast egendom?

Lawline svarar

Hej! Precis som du påpekar så är muntliga avtal som huvudregel precis lika bindande som skriftliga. När det gäller överlåtelse av fast egendom gäller dock andra regler. Enligt Jordabalken 4:1, som du hittar http://lagen.nu/1970:994, måste ett köp av fast egendom för att vara bindande ingås skriftligen. Det föreligger således inget bindande avtal mellan er och det andra paret och därmed finns heller ingen grund för dem att "gå vidare" med detta. Med vänliga hälsningar
Daniel PrawitzRådgivare