FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/10/2008

Nya arbesuppgifter efter föräldraledighet

Hejsan! Jag är föräldraledig tom 1 augusti 2009. Nu vill jag ändra min ledighet för att pappan vill vara hemma med vår son under januari. Har meddelat min arbetsgivare detta som då meddelade mig att jag får komma in och jobba under den månaden men att jag inte kan få återgå till mina vanliga arbetsuppgifter, utan kommer få hjälpa till där det behövs. Har de rätt att göra så? Till saken hör också att ingen är anställd som vikarie för mig utan en konsult har hyrts in. Vad jag vet så kan en konsults uppdrag ändras och jag borde ju då få tillbaka mina arbetsuppgifter. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, Inget hindrar i och för sig arbetsgivaren att hyra in en konsult i förevarande fall. Att Du har fått andra arbetsuppgifter bör, enligt min bedömning, anses som ett fall av otillåten diskriminering i strid mot 16 § första stycket 6 mom. föräldraledighetslagen (1995:584). En omplacering är ett typfall av missgynnande enligt 16 § föräldraledighetslagen. Att arbetsgivaren har andra skäl för omplaceringen än föräldraledigheten spelar ingen roll, det behöver inte ens vara det avgörande skälet, se förarbetena- propositionen 2005/06:185 s. 123. Du har blivit sämre behandlad än om Du inte hade varit föräldraledig. 6 mom. i lagrummet tar sikte på arbetsledning, vilket omfattar omplacering. Du har sammanfattningsvis rätt till Dina gamla arbetsuppgifter och Du borde inte ha omplacerats. Om Du är fackligt ansluten bör Du kontakta lokalavdelningen som kan hjälpa Dig att gå vidare. I annat fall kan en kontakt med advokat vara nödvändig. Du kan också kontakta Jämställdhetsombudsmannen (Jämo) som kan driva målet, se 25 § föräldraledighetslagen. Föräldraledighetslagen kan Du läsa http://lagen.nu/1995:584 Propositionen 2005/06:185 s. 123 kan Du läsa http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?${APPL}=PROPARKIV0506&${BASE}=PROPARKIV0506&${THWIDS}=10.35/16733&${HILITE}=2&${HTML}=prop_dok&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=35/16733 Jämos hemsida se http://www.jamombud.se/ Med vänlig hälsning,
Carl Johan FahlanderRådgivare