FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/05/2008

Preskription

Fick igår ett krav från Prioritets Inkasso på över 17000:-,skulden var från start 3400:-,har i över 8 år mjölkats av inkassobolag på över 500000:-,och äntligen lyckats bli skuldfri,har inte fått något krav eller erinran på över 5 år,är denna skuld preskiberad,det är ej heller preciserat vad skulden gäller, eller något datum när den uppstod.

Lawline svarar

Hej, Det saknas mycket information för att kunna göra en korrekt bedömning av ditt fall. Det första du bör göra är att vända dig till inkassobolaget och be om ett förtydligande om vad fakturan avser. Steg två blir att undersöka hur lång tid som har fortskridit sedan du senast blev påmind om skulden, därefter kan det bli intressant med att kika på preskriptionstiden (som normalt är på 10 år, men i vissa fall för konsumenter 3 år). Lagen hittar du http://lagen.nu/1981:130 . Mvh
Rådgivare