FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/08/2008

Mutor mm.

Hej. Vi är ett förlag. Vi har en redaktör anställd som skriver i en tidning vi ger ut. Han har vid några tillfällen har gått ut med förfrågningar till flygbolag och utländska researrangörer om han, i egenskap av redaktör för tidningen, kan få gratis/rabatterade flygbiljetter och boende mot att han skriver om dessa destinationer. Vi har bevis för att han har fått det i två fall och då även rest med flickvän. Han har tagit semester de dagar han har gjort dessa resor. Han har sedan skrivit artiklar om resmålen, satt in dem i tidningen och hävdat att han skrivit dessa artiklar i "snällhet" under sin semestervistelse eftersom han tycker de tillför "en krydda" i tidningen. Jag ser det mer som han har ett krav på sig från de företag som gett/subventionerat hans resa att skriva om hotellen, städerna och landet ifråga. Är hans handlande brottsligt? Är det grund för avsked?

Lawline svarar

Hej. Redaktörens handlande är i allra högsta grad brottsligt. Att göra på detta viset räknas som mutbrott, se 20 kap 2 § Brottsbalken (länk finns https://lagen.nu/1962:700 ). Du minns säkert muthärvan i Systembolaget. Vad redaktören sysslar med här är i princip samma sak som butikscheferna gjorde där. Huruvida detta är grund för avskedande är inte lika lätt att svara på. Avskedande får äga rum endast då arbetstagaren grovt åsidosatt sin åligganden exempelvis i syfte att skada arbetsgivaren. Det aktuella fallet är ett gränsfall. Säkraste tillvägagångssättet är således uppsägning. Med vänlig hälsning,
Jon ÖstremRådgivare