FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt17/05/2008

Bindande accept?

Ett företag hittar på en bilfirma en bil att använda i sin verksamhet och får ett pris av en försäljare. Funderar över helgen och ringer måndag morgon och ingår muntligt avtal om köp av den bilen med samme säljare. Försäljaren tar alla uppgifter och bokar tid nästa dag för att skriva kontrakt. Samma dag häver bilfirmans chef avtalet och anger som skäl att priset på bilen är felaktigt och att försäljaren inte har befogenhet att ingå avtal. Känns som om ett avtalsbrott begåtts?

Lawline svarar

Hej, Huruvida ett avtalsbrott begåtts eller inte är svårt att svara på i detta fall, då jag saknar tillgång till de exakta uppgifterna såsom pris, bilens modell och märke och andra omständigheter som kan vara viktiga. Som utgångspunkt måste man dock utgå från att bilförsäljaren hade ställningsfullmakt och därmed ägde rätt att ingå avtal med dig. Se avtalslagens 10 § andra stycke http://lagen.nu/1915:218#K2. Om arbetsgivaren hade informerat försäljaren att denne inte fick sälja bilar under ett visst belopp leder det hur som helst till att köpet var giltigt, om du inte var medveten om denna bestämmelse. Den enda möjligheten för bilfirman att hävda ogiltighet torde vara genom en tillämpning av 32 § avtalslagen, se http://lagen.nu/1915:218#P32. Det förutsätts då att du borde ha förstått att priset var alltför lågt. Med vänlig hälsning,
Jens ÅströmRådgivare