FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/08/2008

Felaktig utbetalning

Har fatt for mycket pengar pa min sissta lon fran mitt gammla jobb, och nu vill det ha tillbaka den delen. Men jag har redan handlat upp pengarna och jag befinner mig i Australien. De har gjort fel, men maste jag andan fixa pengarna och betala tillbaka, och vad kan de annars gora?

Lawline svarar

Hej! Det problemet du har hamnat i kallas Solutio indebiti, vilket betyder ungefär felaktig betalning. Detta är ett svårhanterligt problem men man klarlade rättsläget i rättsfallet NJA 2001 s. 353. Huvudregeln som i sig kallas Condictio indebiti är att om en felaktig betalning har utgått ska betalningen gå tillbaka. Dock slog man i rättsfallet fast att undantag kunde finnas: Den som fått en felaktig utbetalning i god tro och hunnit inrätta sig ska inte bli återbetalningsskyldig. Självklart har även andra aspekter också inverkan på problemet t. ex. har betalarens passivitet beaktats och även vem av parterna som haft de bästa möjligheterna att överblicka de förhållanden som inverkat på betalningen. Det är även av betydelse hur lång tid som gått mellan betalning och krav om återbetalning. Att det här är fråga ett förhållande där du är den mest utsatta parten ligger också till din fördel. Så länge du i kan bevisa att det var i god tro du spenderat pengarna ligger fallet till din fördel. Dock borde du vara uppmärksam på att din försumlighet att du inte märkt av att du fått dubbel lön kommer att ligga dig till last då det är du som har störst kontroll över ditt bankkonto. Detta är en svår situation och många detaljer kan spela in för vilken utgång lösningen kommer ha. Din arbetsgivare kan välja att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden eller att dra dig inför stämning i tingsrätten. I tingsrätten skulle du kunna anföra att du i god tro har inrättat dig men om du inte lyckas övertyga kommer du bli tvungen att betala tillbaka pengarna samt motpartens rättegångskostnader. Jag har svårt att förutspå hur utfallet skulle bli utan ytterligare detaljer men om du kan bevisa att du inrättat dig i god tro och ytterligare visa på omständigheter såsom tiden mellan utbetalningen och återkravet eller överbeloppets storlek som ligger till din fördel tror jag att du har ett case. Jag hoppas att det löser sig för dig och att du fått lite hjälp på vägen. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Malin MalmRådgivare