FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/07/2008

Gåvobrev med överlåtelseförbehåll

Fick en fastighet av min nu avlidne far med överlåtelseförbud för mig till annan än sonen och förbudet är inskrivet i fastighetsregistret. Min son har inget med gåvoavtalet mellan min far och mig att göra.Ingen förmynd. eller sonen har skrivit underavtalet. Är inskrivningen i sig så \"allvarlig\" att även min son kan på något sätt bli bunden av överlåtelseförbudet? Gåvoavtalet har inte undertecknats i samma form som ett testamente ju måste göras och kan det då alls fotsätta att gälla idag då min far inte längre lever.

Lawline svarar

Det är inte ovanligt då man överlåter egendom som gåva att man gör det med något sorts förbehåll, så som att gåvan skall vara mottagarens enskilda egendom eller att mottagaren inte får överlåta egendomen fritt. I Ert fall har du mottagit fastigheten med förbehållet att Ni inte får överlåta fastigheten till någon annan än Er son. Detta gåvoavtal är bindande och gäller oavsett om din far är i livet eller ej. Detta är dock ett förbehåll som gäller gentemot Er, personligen, inte Er son. Ni får alltså inte överlåta fastigheten till någon annan än er son, men han i sin tur är fri att överlåta den till vem han önskar. Skulle Ni bryta mot det i gåvobrevet uppsatta förbehållet och överlåta fastigheten till någon annan än Er son, är detta inte någonting som skulle resultera i några repressalier mot Er son – ifall detta är vad du menar med frågan om Er sons ”bundenhet”. Återkom gärna om Ni har ytterligare frågor. Bästa hälsningar
Amanda WassénRådgivare