FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/08/2008

Muntligt avtals giltighet

Hej Jag & en bekant till mig hade en muntlig överens om att han köper min volvo för 130.000kr. Både innan och efter provturen var det helt klart att han köper bilen. Det fanns inga anmärkningar, påpekande, krav, inga om, inga kanske, eventuellt, möjligtvis... m.m. När det var dax för att skriva på avtal och lägga fram handpenning backade han ur. Har jag säljaren rätt att kräva erättning pga att han backade ur? Och iså fall hur mycket då? Efter att han hade sagt jo till bilköpet sade även jag jo till mitt nya bilköp (dyrare) och äger numera två dyra bilar. Eftersom jag vet att muntlig avtal är bindande.

Lawline svarar

Hej! Avtals upprättande regleras i lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område , den så kallade avtalslagen. Denna lag kräver ej att avtal upprättas i någon speciell form, varför skriftliga såväl som muntliga avtal omfattas av lagen. (De avtalstyper som kräver en viss form är köp av fastighet och köp av bostadsrätt.) För att ett avtal skall ingås krävs att ett anbud lämnas och att motparten accepterar detta. Avtalet blir i och med dessa moment bindande för båda parter, vilket har skett i detta fall, AvtL 1 §. Svårigheten med muntliga avtal är bevisningen. Det är ju svårt att bevisa att avtalet överhuvudtaget finns och i de fall parterna av någon anledning inte skulle komma överens blir det en ord-mot-ord-situation. Det är då bra om det finns någon som kan vittna om avtalets existens och dess innehåll. Enligt din fråga verkar det dock inte som att er motpart (hittills) förnekar det muntliga avtalets existens utan att han helt enkelt inte tänker fullfölja det. Du har då rätt att kräva skadestånd för den skada detta avtalsbrott åsamkat dig. Huvudpincipen för skadestånd vid avtalsbrott, är att den som drabbas av avtalsbrottet skall hamna i samma ekonomiska läge som om avtalet hade fullföljts. Detta kallas på juridisk svenska för det "positiva kontraktsintresset". Då du fortfarande har bilen kvar utan några skador är det svårt att påvisa att någon skada skett. Enligt köplagen krävs även för att erhålla ersättning att det var av särskild vikt att du blev av med varan, KöpL 57 §. Ur min synvinkel verkar det inte vara värt att driva saken vidare så länge du ej lidit skada eller haft andra direkta förluster för den ogenomförda affären. Köplagen hittar du https://lagen.nu/1990:931 och Avtalslagen hittar du https://lagen.nu/1915:218 Mvh
Malin MalmRådgivare