FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/06/2008

Avtalsform vid anställningsavtal?

Jag blev lovad en projektanställning på 6 mån inom det området jag är utbildad. Skrev aldrig på något avtal men blev introducerad på nya arbetsplatsen, fick arbetsuppgifter och ett datum angivet då de ville att jag skulle börja. Kvällen innan min första dag ringer de och säger att projektet inte blir av! Är det bara att acceptera detta? Gäller 11, 12§ LAS? Vi diskuterade aldrig ev. uppsägningstid? Jag blev pga denna händelse helt utan arbete då jag sagt upp mig från min tidigare tillsvidareanställning. Får dessutom ingen a-kassa först om 45 dagar pga den karens man straffas med för att man säger upp sig på egen begäran. Tog ledigt från mitt gamla jobb för att introduceras på det nya. Kan jag kräva någon ersättning/skadestånd?

Lawline svarar

Hej och tack för ditt mail! Med anställningsavtal avses den överenskommelse som träffas mellan två eller flera parter - arbetsgivare och arbetstagare - om villkoren för detta arbete. Detta anställningsavtal är ett individuellt avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det kommer till stånd genom anbud (till exempel en annons eller ett muntligterbjudande) och accept (någon söker och accepterar anställningsvillkoren). Avtalet kräver inte skriftlig form för att vara giltigt och bli bindande. Det är mycket få avtal i det svenska rättssystemet som kräver skriftlig form. Köpeavtal på hus är dock ett. Anställningsavtal kan däremot vara skriftligt, muntligt eller till och med underförstått. Formerna för och innehållet i anställningsavtalet är till stora delar reglerade. Lagen om anställningsskydd (LAS) reglerar såväl formen som förutsättningarna för ingående och upphörande av anställning. Den allmänna avtalslagen (AvtL) reglerar frågor om hur ett avtal kommer till och under vilka förutsättningar som avtalet är giltigt eller ogiltigt. Innehållet i anställningsavtalet regleras vidare till stora delar genom kollektivavtal om löner och andra anställningsvillkor. Dessa får du reda på från din eventuella fackförening. Med detta resonemang i ryggen bör utifrån din historia ett giltigt anställningsavtal ha kommit till stånd, om inte detta har sagts direkt muntligt så i vilket fall genom konkludent handlande det vill säga att arbetsgivaren fått dig att förstå att avtal har träffats. Om vi då utgår från att avtal har kommit till stånd är LAS tillämplig och uppsägningstid etcetera skall beaktas av arbetsgivaren. Du finner LAS http://lagen.nu/1982:80. Hoppas att det hela klarnat, lycka till! Med vänliga hälsningar
Rådgivare