FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/08/2008

Principen "pacta sunt servanda"

Hej. Jag ska hålla ett bröllopstal och ska i detta ta upp att ett muntligt avtal gäller enligt svensk lag "pacta sunt servanda". Jag undrar därför om detta står uttryckligen i lagtexten och exakt var det står att muntligt avtal är lika starkt som ett skriftligt, så länge det går att bevisa alltså. Jag har en lagbok men har inte kunnat lokalisera rätt paragraf. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, principen "pacta sunt servanda" eller "avtal skall hållas" framgår av 1 § i Avtalslagen som du kan läsa http://www.lagen.nu/1915:218 . Om du vill hitta avtalslagen i lagboken så är lagens fullständiga namn "Lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område". I det första stycket i första paragrafen så står det att ett "anbud" och ett "svar" är bindande för den som har lämnat det. Det är här man kan utläsa principen om pacta sunt servanda. I det tredje stycket i första paragrafen står det att vissa avtal enligt lag kräver en viss form för att vara giltiga (köp av fastighet kräver t ex ett skriftligt kontrakt). Eftersom det står att vissa avtal kräver en viss form, så innebär ju det också att alla andra avtal inte kräver viss form utan kan vara muntliga. Det är här man kan se att även muntliga avtal som huvudregel är giltiga. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare