FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/04/2008

Om löpande och enkla skuldebrev

Hej! Jag har lånat en större summa pengar till en kompis och undrar om det är en enkel eller löpande skuldebrev vi ska skriva på? Väl mött! Henrik

Lawline svarar

Hej, det som är gemensamt för de båda olika skuldebreven är att de båda är skriftliga handlingar i vilka gäldenären ensidigt förbinder sig att betala en summa pengar. Skyldigheten att betala är alltså inte beroende av någon motprestation. Löpande skuldebrev är ett s.k. innehavarskuldebrev eller orderskuldebrev vilket innebär att du är skyldig att betala till den person som kan visa upp pappret och omvänt så har den som innehar pappret rätt att begära betalning. Detta medför att det löpande skuldebrevet är mer omsättningsvänligt än det enkla skuldebrevet. Om du som gäldenär ändå skulle betala till den urpsrunglige fordringsägaren och inte till den som har köpt skuldebrevet så riskerar du att få betala en gång till. Vidare så kan gäldenären inte framföra samma invändningar mot en godtroende förvärvare av skuldebrevet som han hade kunnat göra vid ett enkelt skuldebrev. Vilka invändningar som förvärvaren är skyddad mot framgår av 15 § skuldebrevslagen, som du hittar http://www.lagen.nu/1936:81 . De invändningar som faller bort är bl.a ifall du redan har betalat av skulden i förtid till den ursprunglige borgenären. Inte heller kan du åberopa att det ligger svek, tvång el. dylikt bakom utfärdandet av skuldebrevet, eller att det inte finns något skuldförhållande alls för att exempelvis den ursprunglige borgenären inte har genomfört den prestation som han skulle erhålla betalning för genom skuldebrevet. Sammanfattningsvis så kan man säga att ett löpande skuldebrev medför vissa risker för gäldenären samtidigt som det gynnar borgenären eftersom denne smidigare kan överlåta fordringsbeviset. Ett enkelt skuldebrev är å andra sidan endast ett bevismedel för att det finns en fordran. Ett enkelt skuldebrev behöver inte ens visas upp vid betalningstillfället. Vidare så är de utställda med viss bestämd, namngiven borgenär som berättigad att begära betalning (till skillnad från det löpande skuldebrevet som är utfärdade till innehavaren eller order). Det som utmärker det enkla skuldebrevet är att en godtroende förvärvare inte kan få bättre rätt än den som överlåtit skuldebrevet. Om det enkla skuldebrevet överlåts så kan gäldenären fortfarande med befriande verkan betala till överlåtaren. Det enkla skuldebrevet överlåts genom att du som gäldenär meddelas om överlåtelsen. Det enkla skuldebrevet är alltså mer förmånligt för dig som gäldenär och fungerar mer som en vanlig fordran. Vänlig hälsning
Rådgivare