FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/09/2008

Ogiltig uppsägning

hej! söker för annan person.Han har varit anställd i nio år som ladugårdsskötare,har även ställt upp på övriga arbeten på gården.allt utan annmärkan.har under dom senaste månaderna blivit utfryst, och igår plötsligt uppsagd,på dagen.Utan orsak.vad kan han göra??

Lawline svarar

Hej, Lagen (1982:80) (LAS)om anställningsskydd gäller i princip alla som arbetar i Sverige, se 1 § LAS. Inget i frågan tyder på att något undantag från LAS föreligger, man kan därför utgå ifrån att lagen är tillämplig. Avsked eller uppsägning är de enda sätten för en arbetsgivare att avsluta en anställning. I det här fallet finns sannolikt inte grund för avsked enligt 18 § LAS. Enligt den grunden måste det i princip vara frågan om kränkande eller brottsligt beteende, som den anställde vidtar mot arbetsgivaren. Inga sådana omständigheter tycks föreligga här. För att kunna säga upp honom måste arbetsgivaren ha saklig grund; 7 § första stycket LAS. Om det finns samarbetssvårigheter är arbetsgivaren skyldig att först försöka omplacera honom enligt 7 § andra stycket LAS. Detta behöver endast arbetsgivaren göra om det är skäligt. Generellt sett är det svårare för arbetsgivaren att omplacera i en mindre verksamhet, exempelvis ett jordbruk. En uppsägning från arbetsgivaren ska enligt 8 § LAS vara skriftlig, se även de övriga kraven i 9-10 §§ samma lag. Det är svårt att bedöma på grundval av frågan om saklig grund föreligger, i vart fall är det inte grund för avsked. Även om arbetsgivaren hade haft rätt att säga upp honom, har han ändå rätt till fem månaders uppsägningstid med lön enligt 11-12 §§ LAS. Han har även rätt till skadestånd från arbetsgivaren enligt 38 § LAS, för brotten mot sistnämnda lag. Avskedandet/uppsägningen kan även ogiltigförklaras av domstol enligt 34-35 §§ LAS. Han bör snarast (se preskriptionstiderna i 40-41 §§ LAS) ta kontakt med sitt fackförbund (om han är medlem i ett) eller en advokat, som kan hjälpa till med tvisten. LAS hittar Du http://lagen.nu/1982:80 Vänliga hälsningar,
Carl Johan FahlanderRådgivare