FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/03/2009

Är en planbestämmelse bindande?

En fråga till Är planbestämmelser juridiskt bindande? dvs det som står i planbestämmelsen och planbeskrivningen ska då efterföljas.

Lawline svarar

Hej, Planbestämmelser är en del av en detaljplan. Planbestämmelserna innehåller regler om vad som ska iakttas i olika avseenden. Bestämmelserna är i princip är bindande för både myndigheter och enskilda. I vissa fall kan dock bestämmelserna vara utformade så att en avvikelse får göras om särskilda skäl föreligger. Med vänliga hälsningar
Andreas VinqvistRådgivare