FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/04/2008

Uppsägningstid enligt LAS

Hej I mitt anställninsavtal från 2001 står det att jag har uppsägning enligt LAS, och det är ju då 1 månad. Min arbetsgivare hävdar att det som står i vår personalhandbok gäller, och där finns längre uppsägningtider angivna. Jag hävdar att det är LAS som gäller och att vi annars skulle ha skrivit om anställningsavtalet. Det finns inte ens en hänvisning till pesonalhandboken, den fanns inte ens när jag blev anställd. Visst är det 1 månad som gäller om jag säger upp mig ?

Lawline svarar

Hej, Tack för Din fråga! Uppsägningstiden regleras i 11 § LAS och beror på hur länge Du har arbetat hos arbetsgivaren. I Ditt fall blir det fyra månaders uppsägningstid om Du har arbetat sedan 2001. LAS har företräde framför er personalhandbok och kan inte avtalas bort, se 2 § andra stycket LAS. Fyra månaders uppsägningstid har Du således rätt till under förutsättning att 11 § LAS inte har inskränkts av ett centralt kollektivavtal, se 2 § fjärde stycket LAS. Vänligen
Rådgivare