FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/06/2008

Löfte om befordran

Jag blev lovad en befordran till nästa lönerevision (vår). När den inträffade var jag gravid och min chef påstod att uppflyttningen skulle göras till hösten (inte i samband med revisionen). Eftersom jag då skulle vara föräldraledig kunde det inte ske förrän jag återgick till arbetet följande vår. Jag känner mig lurad. Får man verkligen göra så?

Lawline svarar

Hej! Svaret på din fråga blir båda ja och nej. Om din chef lovat dig en befordran och du tackat ja har ni ingått ett avtal, han är skyldig att följa detta avtal. Arbetsgivare har emellertid enligt lagen om anställningsskydd en omfattande omplaceringsrätt vilket innebär att han kan sätta dig på din gamla tjänst igen om han så önskar. Du kan alltid vända dig till arbetsdomstolen men du skulle inte ha mycket att vinna på ett sådant förfarande i detta fallet. Dels måste du kunna bevisa arbetsgivarens löfte, dels kan han som sagt sätta dig på din gamla befattning om han vill. MVH
Jon ÖstremRådgivare