FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/06/2008

Bank vägrar lån trots att skuldsanering upphört.

Hej ! jag har genomgått en skuldsanering på 5 år som är avslutad för över 1 år sedan.skulderna uppkom -93. nu var jag på banken för att låna 50 000:-till en husvagn fick nobben pga att banken sparat alla gammla uppgifter från -93 . har inga betalningsanmärkningar fast jobb ca 285 000:-/år inga skulder. frågan är har banken rätt att spara uppgifter och dömma mig resten av mitt liv

Lawline svarar

Hej, Jag uppfattar det som att skuldsaneringen avslutades för cirka ett år sedan men att problemet med skulderna uppstod 1993. Att banken har kvar uppgifter om vad som hänt på ditt konto och att du genomgått en skulsanering är inget konstigt. Avtalsrelationen mellan dig och banken tillåter dem att ha kvar inte radera förhållanden längre bakåt i tiden. Banken har all rätt att ha kvar uppgifter om vad som hänt på dina konton hur länge de vill. De har även rätten att avslå en ansöka om lån om de inte känner sig trygga med att få pengarna återbetalda. Att få låna pengar är ingen rättighet varje människa har. Tyvärr kommer faktumet att du genomgått en skuldsanering nog förfölja dig ett tag (men inte resten av ditt liv), trots att du nu har en fast inkomst och är fri från betalningsanmärkningar. Det finns emellertid andra institut att låna pengar ifrån, men så länge de gör en kreditupplysning kan det nog vara svårt att få ett lån beviljat. Många kreditupplysningsföretag går tillbaka minst 2 år i tiden för att ge företaget som lånar ut pengar en god kreditbedömning. Vänliga Hälsningar,
Rådgivare