FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt12/04/2006

Eventuellt förkott på arv - underprisöverlåtelse av hus

Jag och min man ska köpa min mors hus. Huset var förra året värderat till 1 200 000. Vi ska betala 600 000. I köpet ingår att min mor ska bo kvar i en del av huset utan kostnad och att vi ska hjälpa henne med allt så länge hon lever. I köpet ingår även att vi ska vara stand in för min mor åt min utvecklingsstörde bror. Vi är totalt fem syskon och alla känner det som om dom betalar oss för våra tjänster med att avstå från sitt husarv efter mor. Alla utom en. Hon vill på alla sätt förhindra köpet. Kan vi lösa ut henne med hennes del av det av beloppet på huset som vi vinner på att köpa till underpris? Eller kan hon neka till det så att inget köp blir av?Eller finns det någon annan möjlighet?

Lawline svarar

Hej! Det är här viktigt att skilja mellan arvsbestämmelser och avtalsbestämmelser. Det finns regler i Ärvdabalken som syftar till att kompensera övriga arvtagare om en i t.ex. en syskonskara fått ett förskott på arv. Att få köpa förälders hus för underpris är typiskt sett just ett sådant förskott som avses. Det måste dock klargöras att dessa bestämmelser aktualiseras först vid arvsskiftet, och att innan arvlåtare avlider, dvs. i det för Er aktuella scenariot, det råder full avtalsfrihet mellan parterna. Er förälder är fri att sälja till vem hon vill, till vilket pris som helst, och Ert syskon kan inte stoppa köpet. Reglerna om förskott på arv kommer dock aktualiseras vid ett senare skede. Huvudregeln är som redan nämnt enligt 6 kap 1§ Ärvdabalken att gåva (även underprisöverlåtelse som i aktuellt fall) räknas som förskott på arv, om inte annat avtalas. Se http://lagen.nu/1958:637 Förskott på arv innebär att Ni vid ett framtida arvsskifte efter er mor kommer att ses som att Ni redan fått ärva 600 tkr, dvs. den summa som understiger marknadsvärdet av huset. Om Er mor inte har några andra tillgångar än huset, kommer Ni i framtiden då inte att få ärva någonting ytterligare, då summan ni tjänat på husköpet överstiger er del i dödsboet. Om samtliga är överens om att Ni kompenserar dem genom att ta hand om Er mor och bror, är det fullt möjligt att vid husköpet avtala om att transaktionen ej skall räknas som förskott på arv. Det är mellan Er mor och Er som detta avtal sluts, och det är genom detta redan här möjligt att genomföra affären mot Ert syskons vilja. Med hänsyn till familjefriden är denna lösning kanske dock ej att föredra. Med tanke på att omständigheterna är det preferabelt för Ert syskon att acceptera att bli utlöst, rimligtvis med just den summa Ni själva föreslagit, dvs. hennes del i den del av beloppet som understigit marknadsvärdet. Det skall dock klargöras att Ert syskon har rätt till sin laglott, dvs. hälften av en femtedel (om Ni är fem syskon) av Er mors förmögenhet, men med tanke på de siffror Ni nämnt verkar denna summa inte äventyras. Vilken lösning Ni än väljer rekommenderar jag starkt att Ni dokumenterar Ert handlande. Handlingar som här kan komma ifråga är främst en viljeförklaring från Er mor och Era syskon att De anser att Ni kompenserar underprisköpet genom de omständigheter som Ni i frågan angivit och att det därför inte är att anse som ett förskott på arvet. Om Ni och Ert syskon kan komma överens är det även här viktigt att dokumentera. Om huset är belånat, kan även eventuellt övertagande av lån minska den delen av husets värde som Ni anses ha tillgodogjort Er som gåva (ev. förskott). Lycka till!
Rådgivare