FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 02/06/2008

Provanställning och arbetslöshetsförsäkring

Hej Jag blev avskedad för att chefen inte tyckte om mig som person. Jag fick provanstälning på Landstinget Halland. Jag skötte mig bra på jobbet, var trevlig, kom alltid i tid, välkläd och jobbade alltid. 22/4 fick jag börja, det var min första dag. 24/4 när jag var på ett eftermiddags möte fick jag veta att citat: Kunden är missnöjd. Dom vill inte alls att du kommer tillbaka i morgon. Dom tycker att du är allmänt förvirrad. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag hadde tänkt gå med i faket och a-kassan men nu kan jag väl inte det heller.

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln inom svensk arbetsrätt är att tillsvidareanställning föreligger, 5 § Lag om anställningsskydd. För annan anställning måste särskilt avtalas. Du och din arbetsgivare har ingått ett avtal om provanställning enligt 6 § LAS. Denna gäller i sex månader och övergår därefter till en tillsvidareanställning. Under dessa månader har dock arbetsgivaren fri prövningsrätt och kan således välja att avsluta anställningen när han vill och av de skäl han anser vara viktiga. Kraven på saklig grund för uppsägning i 7 § LAS gäller således inte. Tyvärr har du därför inget att sätta emot om arbetsgivaren vidhåller att du inte passar i anställningen oavsett hur bra du skötte ditt jobb. A-kassan kan du gå med i oavsett men denna kommer inte ge någon utdelning fören du uppfyller villkoren i 7, 9 och 12 §§ i Lag om arbetslöshetsförsäkring. Dessa villkor är att du ska vara medlem, stå till arbetsmarknadens förfogande (anmäld till arbetsförmedlingen och aktivt söka jobb) samt ett arbetsvillkor som innebär att du måste ha arbetat totalt sex månader med minst 80 timmar per månad eller arbetat minst 480 timmar i en sammanhängande period av sex månader, detta gäller under en period på tolv månader. Trots att du inte får några pengar nu kan det vara en fördel att vara medlem för när du uppfyller arbetsvillkoret kommer du att få högre ersättning än du skulle fått om du inte varit medlem. Detta kräver dock att du ska ha varit medlem i minst 12 månader. Att gå med i facket har du dock inget för då detta endast ger dig fördelar och rättigheter att åberopa mot arbetsgivaren när du är anställd. Hoppas att mitt svar hjälpte dig lite och att det löser sig med arbete. Lagen om anställningsskydd hittar du http://www.lagen.nu/1982:80 och lag om arbetslöshetsförsäkring hittar du http://www.lagen.nu/1997:238 Med vänlig hälsning,
Malin MalmRådgivare