FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/04/2008

Föreligger anställningsavtal

Jag har jobbat säsong och min arbetsgivare "räknar" med mig denna sommaren, men inget skrivet kontrakt finns. Jag har hittat ett bättre jobb - kan min forna arbetsgivare kräva att jag jobbar, hävda skadestånd eller dylikt? Tack för en suverän service!

Lawline svarar

Frågor angående anställning regleras huvudsakligen i lag om anställningsskydd (se http://www.lagen.nu/1982:80) I detta fall verkar någon anställning inte föreligga. För detta fall skall ett avtal finnas mellan dig och din arbetsgivare. Detta kan vara munligt eller skriftligt och skall hållas enl. pacta sund servanda (avtal skall hållas). Att din arbetsgivare endast "räknar" med att du ska jobba är ingen grund för ett avtal. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare